Mojehobby.cz




Vickers E.F.B.8




- 825 mm
- 570 mm
- 2x 2024/25 - 1600kV
- 2S LiPO 850mAh
- 7x3 dřevěné
- S, V, Mot.
- 342 g


    Když jsem jednou při brouzdání po internetu narazil na fotku a malý třípohled tohoto letadla, hned se mi zalíbilo. Když jsem pátral dál, tak jsem zjistil, že o tomto typu letadla je bohužel velmi málo informací (nebo jsem nehledal dost intenzivně). Zjistil jsem, že to byl prototyp dvoumotorové dvoumístné stíhačky z roku 1915 a i přes to, že výkony byly velmi dobré, tak manévrovatelnost a obtížná spolupráce pilota a střelce zapříčinily, že se do výroby nedostal.


    Začal jsem tedy počítat rozměry a chystal se nakreslit výkres. Jak už to tak bývá, spoustu jiných zájmů zapřičinilo, že projekt na nějaký čas upadl v zapomění. Pak se ale v časopise RC Revue objevil tento model v měřítku M-oř od Roberta Pajase a to mi projekt opět připomělo. Oslovil jsem autora modelu s prosbou o výkres. Robert mé prosbě vyhověl a poskytl mi jeho stavební výkres v PDF. To už pro mě nebyl problém výkres zvětšit do požadované velikosti a nechat si ho vytisknout. Shodou okolností mi doma zahálel jeden střídavý motor 2024/25, parametry vhodný právě pro zamýšlený model. Tak jsem k němu pořídil bratříčka a dva 10A regulátory.

    Přes zimu 2016/2017 jsem se pustil do stavby. Konstrukci jsem zachoval podle původní, jen lokálně provedl potřebná vyztužení. Model je celobalzový, potažený modelspanem obarveným v čaji. Veškeré balzové díly jsou před slepením mořeny lihovým mořidlem, aby pod potahem prosvítající kostra měla realističtější barvu, než má holá balza.

   Sice jsem v počátku uvažoval i o ovládání křidélek, ale v dané velikosti udělat rozumně fungující lankový náhon by bylo nejspíš neproveditelné, tak jsem nakonez zvolil ovládání pouze směrovky a výškovky. Vzepětí křídla nepůsobí nijak rušivě.

   Trup je stavěn klasickou technikou, přední část je odnímací, kvůli výměně akumulátorů. To je bohužel nepříjemnost, se kterou jsem se musel vypořádat. Horní křídlo se nedá udělat odnímací a ze spodu je odnímací celé dno i s podvozkem a to absolvovat při každé výměně baterek se mi nechtělo. Proto jsem zvolil odnímací předek trupu. Ocasní plochy jsou klasické konstrukce, jen směrovka je plovoucí. Na křídle jsem použil odlehčená páskovaná žebra, nosníky jsou balzové, koncové oblouky lamelované v šabloně. Vzpěry centroplánu jsou ze smrku, mezikřídelní pak z uhlíkových kulatin (ty, co drží motorové gondoly) a tvrdé balzy. Motorové gondoly jsou taktéž balzové, potažené papírem a nastříkané na stříbrno. Podvozková kola jsou slepena z balzy a překližky, potažena papírem, obruče jsou z pěnové kruhové gumy.

    "Makety" rotačních motorů Gnome 9N 100 hp jsou vyrobeny z extrudovaného polystyrenu a nasazeny přímo na pláště motorů. Prstencové kryty motorů jsou lamelované z pásků balzy na kopytě. Zachtělo se mi model osadit protiběžnými vrtulemi, což v dnešní době není žádný problém, problém je se vzhledem dostupných vrtulí. Tak jsem sedl k počítači a vytvořil jsem si model požadované vrtule ve 3D. No, musím přiznat, že díky tomu, že jsem v tomto směru samouk, mi to zabralo poměrně dost času, ale s konečným výsledkem jsem docela spokojen. Na základě 3D modelu už pro mě nebyl problém vrtule vyfrézovat na CNC frézce - tím se totiž živím, frézováním na CNC. Ovládání řidicích ploch je rybářským lankem Technosteel, ostatní výplet je proveden stříbrnou nití, koupenou v galanterii.

    Model je osazen dvěma servy 3,6g a přijímačem Hitec HFS - 05MS 2 Motory 2024/25 jsou napájeny dvoučlánkem850 mAh. Regulátory jsou umístěny v trupu a přívod k motorům je "zamaskován" do vzpěr mezi trupem a motorovými gondolami. Zálet proběhl na jaře a nedopadl zrovna nejlépe. Model sice letěl, dokonce frézované vrtule tahají skvěle, ale chyba v seřízení způsobila velmi intenzivní rozhoupání modelu, které vedlo až ke střetu modelu se zeměkoulí s následným poškozením podvozku. (Žádná tagédie, snadná oprava proběhla hned tentýž den). Nicméně od té doby jsem se k dalším pokusům už nedostal. Snad se někdy donutím, chce to ale opět klidné podmínky a těch není moc.